Direktlänk till inlägg 27 februari 2014

Konsten och ölen och både och...

Av Martin Öhman - 27 februari 2014 13:03

 


Det var ett tag sedan senaste inlägget. Ovanför ser man en bild på de tre öl jag gjort. Den mittersta tillsammans med Jacob Öhrvall, och som jag skrev om i mitt senaste inlägg. Vi kallade den The Big Almost IPA, efter Jacobs band som samma dag som vi flaskade den släppte en EP. Till höger ser man Ohman River Norrland Guldish Amber Ale. Helt enkelt en öl som jag tänkte farsan skulle kunna uppskatta. Den ska jag provsmaka imorgon. Återkommer med uppdatering kring denna.


Nu till detta med etiketter. Jag försöker betrakta allt som konst, försöker inte göra någon åtskillnad mellan mitt konstnärliga liv och mitt "vanliga" liv. Konsten finns där alltid närvarande. Oavsett om det är politik, öl, musik eller fotboll, försöker jag att betrakta det som konst. Kanske låter märkligt, eller kanske helt rationellt vad vet jag... När jag bestämde mig för att börja brygga öl så bestämde jag mig direkt för att försöka ha en konstnärlig ingång i det. Det finns en evig debatt kring vad konst är, och jag har inget svar. Jag brukar säga att det är det som "mottagaren" eller "sändaren" anser är konst, vilket skulle kunna vara allting. "Konsten tar vid där orden inte räcker till" har någon sagt, och det tycker jag är både vackert och en bra beskrivning. Är det inte då lite larvigt att betrakta öl som konst? Kanske är det rent av pretantiöst. Jo, visst är det så. Men igen, jag försöker alltid betrakta allting som konst. Jag försöker att se konsten som en lika naturlig del av mig och samhället jag rör mig, som luften vi andas och tingen vi nyttjar. Vad har allt detta bladder då med etiketerna att göra? Jo, det är viktigt att en flaska med ett gott innehåll (eller äckligt, beroende på vad man är ute efter) också har en visuell del tycker jag. Nu är verkligen dessa etiketter inga mästerverk, men jag tycker att de passar mig ganska bra. :)

Det blev kanske lite flummigt ett tag. Men va fasen, saker och ting är på tok för konkreta i detta samhälle...


Hej!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Öhman - 14 april 2014 16:19

Det var ett tag sedan jag skrev. Detta med att blogga kommer jag aldrig att vänja mig vid. Antar att vissa är bloggtypen, jag är det inte... Men trots detta är det ganska trevligt att ha en blogg, i synnerhet en om öl.    Tänkte att det kanske va...

Av Martin Öhman - 2 februari 2014 10:39

För en vecka sedan bryggdes det igen. Föräldrarna och min bror var på besök. De var sugna på att se hur processen går till, vilket blev ett ypperligt tillfälle att prova sk BIAB bryggning. BIAB står för Brew In A Bag, och är en teknik som passar sig ...

Av Martin Öhman - 18 januari 2014 18:24

I förrgår bryggdes det igen. Denna gång tillsammans med Mäster Jacob Öhrvall, van hembryggare. Skönt att ha hjälp. Vet inte vad andra tycker, men att brygga tillsammans med någon underlättar något oerhört. Vi bryggde en IPA, tror vi åtminstone. Hurso...

Av Martin Öhman - 8 januari 2014 12:32

Häromdagen öppnade jag min första flaska av Everything Goes To Hell, Peasant Pale Ale. Det var sannerligen ingen smaksensation, men heller inte värre än många andra öl med en styrka på 2,5%. Man fick en aning om att det hade kunnat vara en god Pale A...

Av Martin Öhman - 17 december 2013 13:53


            Den stora bilden ovanför visar en flaska och ett glas från vad som brukar kallas "världens bästa öl". Helt enkelt en Westvleteren, i detta fall en blond (den var billigast...). För er som inte vet är detta bryggeri legendaris...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards