Direktlänk till inlägg 2 februari 2014

Fyra år gammal Belgisk Julöl och nya bryggäventyr!

Av Martin Öhman - 2 februari 2014 10:39

För en vecka sedan bryggdes det igen. Föräldrarna och min bror var på besök. De var sugna på att se hur processen går till, vilket blev ett ypperligt tillfälle att prova sk BIAB bryggning. BIAB står för Brew In A Bag, och är en teknik som passar sig bra för hemmabryggning. Min första tanke var att brygga en öl till farsgubben. Han är inte så förtjust i hantverksöl, humlerika sådana, utan föredrar med stolthet Norrlands Guld och Mariestad. Därför tänkte jag att jag skulle försöka brygga en lager av Norrlandstyp. Lager ska ju jäsa kallt, så jag tänkte att vinden skule vara perfekt för detta. Tyvärr var vinden alldeles för kall. Jag har läst att det ska vara mellan 6-12 grader. Vinden var 2 grader... Det blev istället en Pale Ale, lätt humlad med East Kent Golding och Styrian Golding. En sak jag tycker är svårt är hur mycket av varje maltsort man ska ha.. Jag misstänker att jag haft för mycket caramel malt i denna, så vi får väl se om det smakar gräddkola om den...


En liten historielektion. År 2010, det var runt jul ungefär, bryggde jag för första gången. Denna bryggning sköttes av tidigare nämnde Jacob Öhrvall. Vi bryggde två olika öl, baserade på samma vört, men kryddade på olika vis. Vet inte om det var olika jäst i dem, men det var i alla fall olika humle och olika kryddor. Flaskorna från denna bryggning har vi druckit upp eller gett bort till nära och kära. Men... jag har länge vetat att min vän Mats inte druckit ur de han fick... När Mats igår kom förbi med sin dotter på Melodifestivalhäng (ja, jag har barn och tvingas genomlida en hel vår av Melodifestival...) bad jag således han att ta med de han hade. Vi öppnade den Belgiska Julölen (den andra sorten är en Barley Wine). Sicken öl!! Den var utan tvekan en av de bättre mörka öl jag smakat! Tre års lagring är nog inte så dumt, åtminstone inte när det gäller en öl på 9%. Kan tänka mig att den nu låg på 11% ungefär... En höjdare i alla fall!


Slutligen funderar jag på hur jag ska utveckla detta bryggande...? Jag kan ju fortsätta att brygga en eller ett par gånger i månaden, och kommer så att göra. Men jag känner också att jag skulle vilja se hur det går till att brygga på ett större bryggeri. Jag tror att min plan helt enkelt blir att kontakta ett par bryggerier för att se om man kan få praktisera (gratis så klart) där en vecka eller nå´t... 



 
 
Ingen bild

Jacob

2 februari 2014 11:30

Kul!
Dock var båda ölen vi bryggde på samma stamvört (vört efter kok), så humleschemat var detsamma på båda. Olika jäst var det däremot. Den andra var en old ale-jäst.
Sen tror jag inte att 3 års lagring höjer alkoholstyrkan med 2%. Verkar tämligen orimligt. I så fall hade flaskorna exploderat för länge sen pga trycket. :)
Men jag tror båda öken landade på 9,6-10% ca.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Öhman - 14 april 2014 16:19

Det var ett tag sedan jag skrev. Detta med att blogga kommer jag aldrig att vänja mig vid. Antar att vissa är bloggtypen, jag är det inte... Men trots detta är det ganska trevligt att ha en blogg, i synnerhet en om öl.    Tänkte att det kanske va...

Av Martin Öhman - 27 februari 2014 13:03


    Det var ett tag sedan senaste inlägget. Ovanför ser man en bild på de tre öl jag gjort. Den mittersta tillsammans med Jacob Öhrvall, och som jag skrev om i mitt senaste inlägg. Vi kallade den The Big Almost IPA, efter Jacobs band som samma d...

Av Martin Öhman - 18 januari 2014 18:24

I förrgår bryggdes det igen. Denna gång tillsammans med Mäster Jacob Öhrvall, van hembryggare. Skönt att ha hjälp. Vet inte vad andra tycker, men att brygga tillsammans med någon underlättar något oerhört. Vi bryggde en IPA, tror vi åtminstone. Hurso...

Av Martin Öhman - 8 januari 2014 12:32

Häromdagen öppnade jag min första flaska av Everything Goes To Hell, Peasant Pale Ale. Det var sannerligen ingen smaksensation, men heller inte värre än många andra öl med en styrka på 2,5%. Man fick en aning om att det hade kunnat vara en god Pale A...

Av Martin Öhman - 17 december 2013 13:53


            Den stora bilden ovanför visar en flaska och ett glas från vad som brukar kallas "världens bästa öl". Helt enkelt en Westvleteren, i detta fall en blond (den var billigast...). För er som inte vet är detta bryggeri legendaris...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards