Direktlänk till inlägg 9 december 2013

Uppdatering kring Everything Goes To Hell, Clumpsy Pale Ale

Av Martin Öhman - 9 december 2013 09:46

I fredags bestämde jag, med tips från andra bryggare, att försöka höja alkoholmängden, samt få igång jäsnigen genom att addera socker i jäshinken. Socker lät tråkigt tyckte jag, så istället hällde jag i en deciliter fin lönnsirap som jag fick i födelsedagspresent när jag var i Montreal senast. Tänkte att sirapen i sig skulle ge lite smak kanske... Hursomhelst så kom jäsningen igång rejält i lördags. Det skummar i karet och bubblar rejeät i vattenlåset! Däremot glömde jag ta ett nytt OG (original gravity) efter jag hällt i lönnsirapen, så jag vet inte riktigt vad det kommer att bli för alkoholhalt. Men men, det blir som det blir. Antar att den inte blir särskilt stark. En kul detalj är att varje gång det bubblar i vattenlåset, så kommer det ut lite arom. Det luktar väldigt trevligt (en aning sött) av humle och malt! Humlen jag använt till denna första brygd är: Tomahawk/Columbus, Summer och East Kent Golding. Summer använder Poppels i sin helt lysande IPA; Nya Världens IPA (rekommenderas!)

Hej!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Öhman - 14 april 2014 16:19

Det var ett tag sedan jag skrev. Detta med att blogga kommer jag aldrig att vänja mig vid. Antar att vissa är bloggtypen, jag är det inte... Men trots detta är det ganska trevligt att ha en blogg, i synnerhet en om öl.    Tänkte att det kanske va...

Av Martin Öhman - 27 februari 2014 13:03


    Det var ett tag sedan senaste inlägget. Ovanför ser man en bild på de tre öl jag gjort. Den mittersta tillsammans med Jacob Öhrvall, och som jag skrev om i mitt senaste inlägg. Vi kallade den The Big Almost IPA, efter Jacobs band som samma d...

Av Martin Öhman - 2 februari 2014 10:39

För en vecka sedan bryggdes det igen. Föräldrarna och min bror var på besök. De var sugna på att se hur processen går till, vilket blev ett ypperligt tillfälle att prova sk BIAB bryggning. BIAB står för Brew In A Bag, och är en teknik som passar sig ...

Av Martin Öhman - 18 januari 2014 18:24

I förrgår bryggdes det igen. Denna gång tillsammans med Mäster Jacob Öhrvall, van hembryggare. Skönt att ha hjälp. Vet inte vad andra tycker, men att brygga tillsammans med någon underlättar något oerhört. Vi bryggde en IPA, tror vi åtminstone. Hurso...

Av Martin Öhman - 8 januari 2014 12:32

Häromdagen öppnade jag min första flaska av Everything Goes To Hell, Peasant Pale Ale. Det var sannerligen ingen smaksensation, men heller inte värre än många andra öl med en styrka på 2,5%. Man fick en aning om att det hade kunnat vara en god Pale A...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards