Direktlänk till inlägg 8 januari 2014

Lättölen och tankar kring detta med öl

Av Martin Öhman - 8 januari 2014 12:32

Häromdagen öppnade jag min första flaska av Everything Goes To Hell, Peasant Pale Ale. Det var sannerligen ingen smaksensation, men heller inte värre än många andra öl med en styrka på 2,5%. Man fick en aning om att det hade kunnat vara en god Pale Ale, om bara lakningen hade genomförts på korrekt vis... Jag ska fortsätta med samma recept tills jag satt det har jag tänkt.


Jag har tänkt endel på öl, bryggning av öl, och hela hantverksölboomen som drabbat inte bara detta land, utan hela världen verkar det som. Man kan ju göra en jättegrej av öl, hur ölen är framställd. Den kanske är bryggd uppe på en bergstopp över öppen eld, iförd en välsignad hatt av Angorahamster. Eller så kanske malten har passerat genom ett minkdjurs tarmsystem (likt ett kaffe jag läst om) innan bryggningen. Allt detta är ju roligt, men till syvende och sist handlar det om att framställa något som smakar gott, eller åtminstone kittlar något hos den som dricker den. Jag tror att min inställing till öl ganska mycket liknar min inställning till musik, elelr konst i stort. Jag är för mångfald. Jag ska ärligen säga att jag inte har något emot att öppna en burk "vanlig" lager en varm sommardag. Jag har heller inte något emot att öppna en 350 kronors flaska 3 fonteinen oude geuze (belgisk spontanjäst suröl), som är en ytterst kärv och sur öl. Surölen kittlar mig och utmanar mig, något den vanliga lagern kanske inte gör, men den fyller även den en funktion. Med detta vill jag få sagt att jag tycker det är fantastiskt med ölbryggare som försöker bryta ny mark, och jag hoppas bli en sådan jag med. Men jag känner också att man kanske inte behöver återuppfinna hjulet med varje brygd man gör, utan istället se till att den brygd du gör blir så god som möjligt. Det enda jag har något emot, det är när man lurar människor och börjar ersätta malt med majs eller ris. Detta gäller även musik, fast då dess motsvarighet till majs och ris. Vill tillägga att det så klart inte är något fel på varken majs eller ris.. :) Ärlighet, kvalitet och hantverk, det är det jag är ute efter. När jag uppnått det, då ska jag sträva efter ny mark, precis som jag försöker göra med min konst. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Öhman - 14 april 2014 16:19

Det var ett tag sedan jag skrev. Detta med att blogga kommer jag aldrig att vänja mig vid. Antar att vissa är bloggtypen, jag är det inte... Men trots detta är det ganska trevligt att ha en blogg, i synnerhet en om öl.    Tänkte att det kanske va...

Av Martin Öhman - 27 februari 2014 13:03


    Det var ett tag sedan senaste inlägget. Ovanför ser man en bild på de tre öl jag gjort. Den mittersta tillsammans med Jacob Öhrvall, och som jag skrev om i mitt senaste inlägg. Vi kallade den The Big Almost IPA, efter Jacobs band som samma d...

Av Martin Öhman - 2 februari 2014 10:39

För en vecka sedan bryggdes det igen. Föräldrarna och min bror var på besök. De var sugna på att se hur processen går till, vilket blev ett ypperligt tillfälle att prova sk BIAB bryggning. BIAB står för Brew In A Bag, och är en teknik som passar sig ...

Av Martin Öhman - 18 januari 2014 18:24

I förrgår bryggdes det igen. Denna gång tillsammans med Mäster Jacob Öhrvall, van hembryggare. Skönt att ha hjälp. Vet inte vad andra tycker, men att brygga tillsammans med någon underlättar något oerhört. Vi bryggde en IPA, tror vi åtminstone. Hurso...

Av Martin Öhman - 17 december 2013 13:53


            Den stora bilden ovanför visar en flaska och ett glas från vad som brukar kallas "världens bästa öl". Helt enkelt en Westvleteren, i detta fall en blond (den var billigast...). För er som inte vet är detta bryggeri legendaris...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards